3.0 PELAN
PENGAJARAN
3.0.1 Jadual
Penentuan Isi Kandungan Pelajaran
Mata Pelajaran : Matematik Tahun 1
Topik : Nombor Bulat Hingga 100
UNIT
|
PENGETAHUAN
|
KEMAHIRAN
|
||||
( RPH 1 )
UNIT 1
NOMBOR BULAT HINGGA 100
|
FAKTA
|
KONSEP
|
GENERALISASI
|
KOGNITIF
|
PSIKOMOTOR
|
SOSIAL
|
1.2 Menamakan dan menentukan
nilai.
|
(i) Menamakan nombor hingga 100.
|
(i) Menamakan nombor
hingga 100:
(a) Membilang objek
dalam kumpulan.
(b) Menamakan nombor
bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.
(c)membandingkan dua
kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau kurang satu hingga
sembilan.
(d) Menamakan angka.
|
Membandingkan dua
kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau kurang satu hingga
sembilan.
|
Membilang objek yang terdapat di dalam bilik darjah.
|
Kerjasama, berdisiplin,
tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin
diri.
|
3.1 RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Tarikh/ Hari : 17 Okt 2012 / Rabu Masa : 9.15 – 10.15 pagi
Kelas : 1 Ibnu Khaldun Bil. Pelajar : 20 orang
M/Pel : Matematik
Tajuk : Nombor Bulat Hingga 100
Objektif : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid boleh:
i.
menamakan nombor hingga
100 secara:
a) Membilang
objek dalam kumpulan.
b) Menamakan nombor
bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.
c) Membandingkan
dua kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau kurang satu hingga
sembilan.
d) Menamakan
angka.
Pengetahuan Sedia Ada :
a) Menyatakan
kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit.
b) Membandingkan
dua kumpulan secara padanan.
c) Membentuk
pola yang berlainan dengan menggunakan dua kumpulan objek.
Konsep : Menamakan nombor hingga 100.
Bahan : Coklat
roka, kad gambar, kad nombor, lembaran kerja, lagu “Nombor trek tek tek”..
Nilai :
Bekerjasama, berdisiplin, tolong-menolong, barani, teliti, bertanggung
jawab dan yakin diri.
Kemahiran :
Menamakan nombor hingga
100 secara:
a) Membilang
objek dalam kumpulan.
b) Menamakan nombor
bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.
c) Membandingkan
dua kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau kurang satu hingga
sembilan.
d) Menamakan
angka.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Menamakan nombor hingga 100.
|
1.i. Guru memberitahu tajuk pelajaran yang akan dipelajari pada hari
tersebut.
1.ii. Guru menyanyikan lagu dan membimbing murid-murid menyanyikan lagu
‘Nombor trek tek tek’.
(ulang aktiviti di atas).
2.i Guru menunjukkan kad imbasan
nombor 1-9.
2.ii. Guru mengajukan soalan.
(ulang aktiviti di atas dari nombor 1 hingga 9).
|
1.i. Murid bersedia untuk memulakan pembelajaran pada hari tersebut.
1.ii. Murid menyanyikan lagu ‘Nombor trek tek tek’ beramai-ramai.
2.i Murid
membuat pemerhatian terhadap nombor yang dipamerkan.
2.ii. Murid mengangkat tangan dan menyatakan nama nombor.
|
-Menarik perhatian murid.
-Penjanaan Idea.
i. Apakah nama nombor ini?
Nilai:
-bekerjasama,
peka, yakin.
Ganjaran: pujian.
BBM: lagu, kad nombor.
|
Perkembangan
Langkah 1
(9 minit )
|
Membilang objek dalam kumpulan.
|
1.i Guru menyediakan kad nombor 1 hingga 9 di dalam suatu bekas dan
menerangkan cara-cara menjalankan aktiviti.
1.ii Guru memberikan ganjaran sebagai motivasi kepada murid.
(ulang aktiviti di atas dari nombor 1 hingga 9)
|
1.i Murid mendengar dengan tekun.
1.ii murid mencabut satu kad dari bekas tersebut.
1.iii Murid sebut dan
tunjukkan nombor tersebut kepada
kelas.
1.iv Murid mengambil, mengira
dengan kuat dan memasukkan roka ke dalam bekas kosong mengikut bilangan
nombor.
|
-Menerang
-Penjanaan Idea,
-Pemerhatian dan Analisis.
i. Lihat nombor, sebut dan kira
bilangan roka berdasarkan kad yang kamu cabut?
ii. Cukup bilangannya, kelas?
iii. Betul jawapannya, kelas ?
Ganjaran: roka dan pujian.
Nilai: -teliti, tertib,-mengira dengan tepat dan betul.
BBM: kad nombor, roka
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Membandingkan dua kumpulan objek untuk menentukan
kumpulan lebih atau kurang satu
hingga sembilan.
|
1.i Guru menunjukkan dua nombor.
1.ii Guru menerangkan nombor
lebih 1 atau kurang 1.
1.iii Guru menyoal dan meminta
murid menentukan nombor yang lebih 1
atau kurang 1.
(ulang aktiviti di atas dengan nombor yang lain)
1.iv Guru mempelbagai
kan strategi dengan menggunakan bahan maujud (roka) untuk memperkukuh
kan kefahaman murid.
|
1.i Murid membuat pemerhatian.
1.ii Murid menentukan nombor
lebih 1 atau kurang 1.
1.iii Murid menentukan nombor lebih 1 atau kurang 1
dengan menggunakan kad nombor.
1.iv Murid menentukan nombor
lebih 1 atau kurang 1 dengan menggunakan bahan maujud (roka).
|
-Menilai
i. No 2 lebih 1 atau kurang 1 daripada no 1?
-No 3 lebih 1 atau kurang 1 daripada no 2?
-No 3 lebih 1 atau kurang 1 daripada no 4?
Nilai: Yakin diri.
Ganjaran: roka dan pujian.
BBM: kad nombor, roka.
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Menamakan
nombor bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.
|
1.i Setiap kumpulan diberi 1 set
kad nombor 1-9.
1.ii Guru menyediakan 1 set kad gambar mewakili bilangan nombor di
dalam sebuah bekas.
1.iii Guru menerangkan cara-cara
menjalankan aktiviti.
.
|
1.i Murid membentuk 3 kumpulan.
1.ii Ketua kumpulan mengagihkan
nombor di kalangan ahlinya.
1.iii Seorang murid tampil ke
hadapan kelas dan menyabut 1 kad.
1.iv Murid membilang gambar yang
tertera dan menayangkan kepada kelas sambil menyebutkan bilangan gambar
tersebut.
1.v Wakil setiap kumpulan akan
mengangkat kad nombor mewakili bilangan gambar yang tertera.
|
-Sintesis idea
-Pengukuhan kefahaman murid.
Ganjaran: roka dan pujian.
i. bilang dan sebutkan nombornya.
ii. paparkan nombor yang betul mewakili bilangan objek yang
ditunjukkan.
Nilai: Bertanggung
Jawab, bekerjasama, berani.
BBM: Kad nombor, kad gambar.
|
Langkah 4
(16 minit )
|
Menamakan angka
|
1.i Guru menyediakan 1 set kad
gambar di dalam bekas.
1.ii Guru menerangkan cara-cara
aktiviti dijalankan.
1.iii Guru menyabut 1 kad dengan
pantas dan menayangkan
nya kepada kelas.
2.i Guru mengedarkan Lembaran
Kerja dan meminta murid menjawab soalan yang diberikan.
(LAMPIRAN A & B)
2.ii Guru membimbing murid yang lemah.
|
1.i Murid mengangkat tangan
untuk menjawab soalan spontan.
1.ii Murid yang berjaya menjawab
dengan betul diberi ganjaran.
2.i Murid menjawab soalan di
lembaran kerja. (2 jenis lembaran kerja) dengan dibimbing oleh guru.
|
-Peneguhan
-Pelaksanaan
-persaingan sihat.
-Amalan berterusan
Ganjaran: roka dan pujian.
Nilai: peka, pantas, berdisiplin, teliti.
BBM: kad gambar, roka dan Lembaran kerja.
|
Penutup
(3 minit 25 saat)
|
Rumusan
|
1.i Guru mengumpulkan kembali
lembaran kerja.
2.i Guru meminta murid
menyanyikan lagu “’nombor trek-tek tek’ bersama-sama.
|
1.i Murid menghantar lembaran
kerja.
2.i Murid menyanyikan lagu
“’nombor trek-tek tek’ bersama-sama.(ulang)
|
Nilai:
berdisiplin, bekerjasama.
BBM: lembaran kerja, lagu.
|
No comments:
Post a Comment